M'n kameraad

Dat ene paard, met die blessure, hoe gaat het daar mee? En die pikeur die naar het buitenland ging, hoe gaat het daar mee? Kortom, hoe is het eigenlijk met?
LostInHarnessracing
Professional
Has thanked: 541 times
Been thanked: 436 times

M'n kameraad

Bericht door LostInHarnessracing »

Vorig jaar kreeg de drafsport er twee nieuwe baanbezoekers bij. Helemaal 'om'.
Nam ze mee naar het VPW en grasbanen als Emmeloord, Joure, Aduard en Eenrum.

Levensgenieters die ook al heel wat hebben gezien natuurlijk maar ze bleken geen eendagsvliegen maar vielen als een blok voor het bezoeken van een draf meeting als dagje of avondje uit.
"Ik wist niet dit bestond joh! Zo relaxed en gemoedelijk het publiek,en superspannend die koersen!" Dat zeiden ze gewoon. En ook nog wedden hè, helemaal enthousiast.
Zie foto, Jurrie oranje shirt; meen Joure, op een fantastische dag.

Met Jurrie appte ik ook veel als we beide vanuit huis bijv. Duindigt keken. Wat hij dan zou inzetten, en al die vragen van 'm (speluitleg). En hij wedde best goed!

Laatste keer dat ik bij hem was vertelde hij hoeveel zin in ie had in opening grasbaanseizoen. Laatste keer dat we belden ging het weer eens over z'n foodtruck. We brainstormden er vaak over en dan ging ie dingen uitproberen en testen (vrienden laten proeven). Zoals uien voor de hamburgers vantevoren snijden en bakken en dan invriezen. "Ik heb nu ook pannenkoeken in m'n assortiment!".
Hij hanteerde zeer lage prijzen. "Man, je kunt er veel meer aan verdienen" zei ik dan maar nee hij had een filosofie. Een dagje uit (hij stond bijv op rommelmarkten of alternatieve festivals) moest ook voor armere gezinnen betaalbaar zijn. Hij hoefde geen woekerwinst, alleen maar quitte spelen.
Dus een patatje voor 1,50 en broodje hamburger voor 2,25 euro, serieus.

En zo gastvrij. Kwam ie op bezoek had ie m'n favo Belgisch speciaalbiertje meegenomen. En die nam ie ook mee als hij chauffeur was en we naar een drafbaan gingen "voor de terugweg" (vaak binnendoor, hij hield van touren over binnendoorweggetjes, dan zie je nog eens wat)
Zoals ie ook de heavy rain Prijs der Giganten een trommeltje met blokjes kaas en stukjes droge worst etc meenam. En dan had ie ook nog saus meegenomen. "Kun je niet maken, Jurrie, er is hier eigen horeca", haha.

Hij hield van wandelen en de natuur. We deden samen mee met activiteiten als bootjevaren in Giethoorn of kanovaren over de Drentse Aa. Of naar een free rockconcert on the beach (Veendam).
Maar bovenal de drafsport, dat heeft zijn leven enorm veel plezier gegeven, I'm sure.

De laatste tijd had ie onvoorspelbaar opkomende pijnaanvallen. Soms wel 10x per dag. Maakte me zorgen. De doktoren wisten niet wat het was. Nek, schouder, richting z'n hoofd; eng. Diverse onderzoeken en scans in ziekenhuis, hij was nog in afwachting van uitslagen.
Nou ja, een te lang verhaal.

Maar werd gisteravond gebeld door ik dacht hem maar het was zijn zus met zijn telefòon.
M'n kameraad is overleden.

Niet te bevatten.
Heb getwijfeld of ik dit en hier wel moest schrijven. Want niemand hier wss die hem kent, maar Jurrie heeft de drafsport wel leren kennen, jullie/ons gezien en gehoord, en ervan genoten.
En hij zal het niet erg vinden als ik hier even bij hem stil sta.

Lieve Jurrie, bedankt voor de mooie momenten; rust zacht.

🐎❤️🍻
IMG-20250929-WA0005(1).jpg
IMG-20250929-WA0005(1).jpg (231.5 KiB) 161 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LostInHarnessracing op 30 apr 2026, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoofhearted
Leerling
Been thanked: 21 times

Re: M'n kameraad

Bericht door Hoofhearted »

Heel mooi gesproken. Als een echte vriend! Sterkte man.

Prompter
Amateur
Has thanked: 2 times
Been thanked: 31 times

Bericht door Prompter »

Och wat naar, zomaar ineens. Juist mooi dat je het hier post, ik denk dat hij het wel gewaardeerd zou hebben.

administrator
Site Admin
Has thanked: 34 times
Been thanked: 15 times

Bericht door administrator »

Gecondoleerd en sterkte.
Draf en rensport forum administrator

Balance55
Professional
Has thanked: 12 times
Been thanked: 797 times

Bericht door Balance55 »

Bedankt voor het delen. Heel veel sterkte toegewenst. Onderstaand een passend gedicht van Ilone Krukkert.

Een onbreekbare band
Een afscheid is niet voor altijd
als je iemand nooit meer vergeet.
Als je zoveel mooie dingen weet.
Een afscheid is alleen lijfelijk.
Want de persoon is alleen niet meer tastbaar in je leven.
En ook al is het gevoel van missen bijna onbeschrijfelijk.
Je zult de herinneringen voor altijd een plekje geven,
maar een ziel en de energie blijft voelbaar dichtbij.
En blijft je omringen voor de rest van je leven.
Door de band die tussen jullie was gesmeed.
Die band is zo oneindig groot.
Die wordt nooit verbroken.
Zelfs niet door de dood.

Greyhound
Professional
Has thanked: 459 times
Been thanked: 468 times

Bericht door Greyhound »

Gecondoleerd en sterkte. Mooi verhaal.

Hans Sinnige
Amateur
Has thanked: 21 times
Been thanked: 25 times

Bericht door Hans Sinnige »

Heel veel sterkte, ik voel met je mee 👊

LostInHarnessracing
Professional
Has thanked: 541 times
Been thanked: 436 times

Bericht door LostInHarnessracing »

Dankjulliewel voor de mooie meelevende woorden.

Godsamme, het is zo onwerkelijk dat Jurrie er niet meer is.
Vooral op een dag als deze. We hadden best wel intensief contact, zagen en belden elkaar edere week, en zouden nu vast over Alkmaar aan het contacten zijn, hij wilde daar ook absoluut nog eens heen, had zoveel plannen. kan hem nog steeds wel appen maar krijg nooit meer een appje terug..

Plaats reactie