alkmaar en wolvega koersen

Deel hier én lees hier al het nieuws rondom de drafsport
Speedy
Professional
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 161 times

alkmaar en wolvega koersen

Bericht door Speedy »

toch begrijp ik niet dat alkmaar pas weer koerst vanaf7-9 1x-2025en12-10 1x en-- november maar 2x dus nu nog maar 4 x en wolvega de 12-7 en16-8 en 30-8 en september 3x dus tot 1 -10-2025 dus totaal 6 koersdagen ik zelf vind het te weinig en ben daar niet de enigste in die dat vind --zeker voor alkmaar waar de mindere paarden toch nog iets kan verdienen en dan hou je ze toch op de baan anders komt misschien de lijst van verkocht zonder papieren en dat is het laatste wat wij willen toch --ben benieuwd wat een ander overdenkt van het forum alvast bedankt wie reageert

kortebaan
Professional
Been thanked: 1 time

Re: alkmaar en wolvega koersen

Bericht door kortebaan »

Zeebeschuit
Amateur
Been thanked: 6 times

Bericht door Zeebeschuit »

Begrijp je punt zeker, maar als je kijkt naar de koerskalender zijn er van april tm september de meeste weken 2 koersdagen per week. In de zomer komen de grasbanen op gang, en is er dus voor gekozen om de koersen in Alkmaar weer te starten als het grasbaanseizoen bijna klaar is. Een logische keuze want met het kleine paardenbestand in Nederland is het niet mogelijk om 3 koersdagen per week vol te krijgen (enkele uitzondering daargelaten).

De paarden die op de drafbaan in Alkmaar starten, staan vaak ook op de grasbanen aan de start. Het zorgt alleen maar voor kleine onattractieve velden of zelfs geannuleerde koersdagen als je de gehele zomer elke week zowel grasbaan als Alkmaar aan de gang wilt houden. Vergeet ook niet de kortebanen die er in de zomer bijkomen, waar toch ook een aantal paarden van tussen staan die anders in Alkmaar of op gras zouden koersen.

Het is nu eenmaal niet meer zo'n grote sport als dat het ooit was. Natuurlijk hopen we nog steeds op een revival, maar de wereld verandert en er zijn geen garanties.

Laten we blij zijn dat de koerskalender zo goed uitgedacht en goed gevuld is waardoor er het gehele jaar koersdagen met voldoende starters zijn.

Hoofhearted
Leerling
Been thanked: 21 times

Bericht door Hoofhearted »

Zo goed uitgedacht? We zijn het enige land in de wereld dat niet de beste koersdagen benut voor het vaststellen van de jaarkalender. Elk zichzelf respecterend paardensportland koerst in ieder geval op de weekenddagen. Sowieso alle hoogtepunten worden op zaterdag of zondag verreden (paar uitzonderingen als Royal Ascot, Cheltenham etc daargelaten). Maar niet in Nederland. Daar laten we kalender bepalen door externe belanghebbenden die donderdagochtend om 10.20 uur perfect past. Begrijp wel dat financiën een rol spelen maar de Nederlandse bezoeker kan wel de rambam krijgen. Om nog maar te zwijgen over het inplannen van een kortebaan en een langebaan op dezelfde dag.

Zeebeschuit
Amateur
Been thanked: 6 times

Bericht door Zeebeschuit »

Ieder zijn mening natuurlijk, en ja dat een donderdag om 10:20 koersen niet goed voor het publiekaantal is dat is duidelijk. Het is echter niet geheel terecht om dan maar de baanbesturen en de NDR de grond in te boren, want hoe je het ook bekijkt is het enige wat ze willen (en wij allemaal) dat de koersen goed gevuld zijn en de sport weer gaat groeien.

Even de cijfers erbij. Dit jaar zijn er op:
[*] Maandagen: 4 meetings
[*] Dinsdagen: 0 meetings
[*] Woensdagen: 9 meetings
[*] Donderdagen: 6 meetings
[*] Vrijdagen: 11 meetings
[*] Zaterdagen: 29 meetings
[*] Zondagen: 9 meetings

Conclusie? De meeste koersdagen zijn op een zaterdag!

De kortebanen heb ik in dit overzicht niet meegenomen, daar zij afhankelijk zijn van de festiviteiten in het dorp waar de meeting georganiseerd wordt. Dit laat voor hen vaak weinig keuze over. Een kortebaan hangt immers veelal samen met de feestweek in het regio/dorp.

Speedy
Professional
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 161 times

Bericht door Speedy »

ik boor niemand de grond in weet heus wel dat het niet makkelijk is maar de goede paarden met winsommen die moeten wachten tot dat wolvega de herfst en winter programma er is dat bedoel ik er mee die lopen nu in het buitenland toch --en geloof me voor alkmaar zijn er altijd paarden die er graag koersen zo bedoel ik dat ook u heeft een eigen mening gelukkig dat het allemaal kan onderons op het forum maar bedankt voor u reactie --------vind het al fijn dat u op het forum zit en reageerd ga zo door

Plaats reactie