O MARIJKE, geboren in 1947.
-
aggro3101
O MARIJKE, geboren in 1947.
Aanbeland bij de O-JAARGANG, geboren in 1947 met:
O MARIJKE.
Vader: LORD MAIRE-CRI CRI
Moeder: DE PRINSES JULIANA-SENATOR BREWER
Fokker: Gebr. Knijnenburg, Den Haag
Eigenaar: Gebr. Knijnenburg
Trainer/rijder: Guus Knijnenburg.
Winsom: 42.200 gulden LB
1700 gulden KB
22.685 gulden KB
Winnaar: GROTE PRIJS DER LAGE LANDEN 1956.
O MARIJKE.
Vader: LORD MAIRE-CRI CRI
Moeder: DE PRINSES JULIANA-SENATOR BREWER
Fokker: Gebr. Knijnenburg, Den Haag
Eigenaar: Gebr. Knijnenburg
Trainer/rijder: Guus Knijnenburg.
Winsom: 42.200 gulden LB
1700 gulden KB
22.685 gulden KB
Winnaar: GROTE PRIJS DER LAGE LANDEN 1956.
- Bijlagen
-
- O_MarijkeGPdLL (1).jpg (80.55 KiB) 850 keer bekeken
-
- O_Marijke.jpg (75.42 KiB) 850 keer bekeken
-
- O_Marijke Huld (1).jpg (91.66 KiB) 850 keer bekeken
-
- O Marijke met Flip.jpg (105.91 KiB) 850 keer bekeken
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 295 times
Re: O MARIJKE, geboren in 1947.
Toen ik als klein jongetje op Duindigt kwam helpen bij Guus Knijnenburg was ome Flip natuurlijk een begrip in het gebeuren waar ik nog niet veel besef van had.
Bijvoorbeeld de twee dames die bij hem aan stal kwamen , tante Truus en tante Cor , met de kennis van nu waren het volgens mij oude temeiers zoals we in Den-Haag zeggen maar ze waren vreselijk aardig, ze liepen daar zwaar opgemaakt en rokend rond, ik denk dat hij ze uit een vorig leven kende omdat hij ook ooit een café in het centrum van Den-Haag had uitgebaat.
Op een dag wilde ik een flesje limonade bij ome Flip gaan kopen (dat kon in die tijd) maar toen ik in eerste instantie geen gehoor kreeg liep ik door en maakte nog een volgende deur open wat de slaapkamer van ome Flip bleek te zijn, wat ik daar toen aan trof heeft me lange tijd achtervolgd, ome met een van voornoemde dames, ik weet niet meer welke, in een houding die ik nog nooit gezien had.
Ik heb maar niet meer om de limonade gevraagd en ben hard weggerend een ervaring rijker

Bijvoorbeeld de twee dames die bij hem aan stal kwamen , tante Truus en tante Cor , met de kennis van nu waren het volgens mij oude temeiers zoals we in Den-Haag zeggen maar ze waren vreselijk aardig, ze liepen daar zwaar opgemaakt en rokend rond, ik denk dat hij ze uit een vorig leven kende omdat hij ook ooit een café in het centrum van Den-Haag had uitgebaat.
Op een dag wilde ik een flesje limonade bij ome Flip gaan kopen (dat kon in die tijd) maar toen ik in eerste instantie geen gehoor kreeg liep ik door en maakte nog een volgende deur open wat de slaapkamer van ome Flip bleek te zijn, wat ik daar toen aan trof heeft me lange tijd achtervolgd, ome met een van voornoemde dames, ik weet niet meer welke, in een houding die ik nog nooit gezien had.
Ik heb maar niet meer om de limonade gevraagd en ben hard weggerend een ervaring rijker
Laatst gewijzigd door Dolf Rieken op 09 apr 2023, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JandeW
- Amateur
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 29 times
Ik kwam daar als hulpje met de Stroopers . Ome Jan bijgenaamd de meester en ome Piet in zo'n klein donker kamertje . Daar zaten de mannen tussen de koersen effe an een borreltje bij ome Flip en de dames. Dat zijn mijn eerste herinneringen aan de koers op Duindigt.
-
Dolf Rieken
- Professional
Bepaalde trainers zoals Piet Strooper, Bonne de Jong, Jan de Vlieger e.a. hadden allemaal zogenaamd een eigen fles bij ome Flip omdat hij natuurlijk geen sterke drank mocht schenken.
Er is ooit een interview geweest met Jan van Dooyeweerd waarin hij verteld dat hij om te mogen trouwen met zijn Rietje eerst katholiek moest worden en een soort Bijbelles moest volgen in de kerk aan de Schenkkade in Den-Haag.
De pastoor van die kerk bleek een jeugdvriend van Piet Strooper en op een zondag hebben ze toen een ontmoeting op Duindigt gearrangeerd die geëindigd is in de stal van ome Flip waar ze waarschijnlijk de fles soldaat gemaakt hebben.
Misschien kan iemand dit interview nog achterhalen.
Er is ooit een interview geweest met Jan van Dooyeweerd waarin hij verteld dat hij om te mogen trouwen met zijn Rietje eerst katholiek moest worden en een soort Bijbelles moest volgen in de kerk aan de Schenkkade in Den-Haag.
De pastoor van die kerk bleek een jeugdvriend van Piet Strooper en op een zondag hebben ze toen een ontmoeting op Duindigt gearrangeerd die geëindigd is in de stal van ome Flip waar ze waarschijnlijk de fles soldaat gemaakt hebben.
Misschien kan iemand dit interview nog achterhalen.
Dat interview kan ik je niet leveren, ik heb nog wel een artikel van de hand van Henri van Voorn over Jan van Dooyeweerd,
oorspronkelijk hier geplaatst door Balance55
http://www.sportinstad.nl/artikel/jan-van-dooyeweerd
https://www.drafenrensportforum.nl/view ... 8210#p8210
oorspronkelijk hier geplaatst door Balance55
http://www.sportinstad.nl/artikel/jan-van-dooyeweerd
https://www.drafenrensportforum.nl/view ... 8210#p8210
en nog een verhaal over Guus en O Marijke
) (overgenomen uit het jubileum boek van de harddraverijvereniging Heemskerk. Ik hoop dat ze het goed vinden)
) (overgenomen uit het jubileum boek van de harddraverijvereniging Heemskerk. Ik hoop dat ze het goed vinden)
-
jelliep
- Amateur
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 113 times
Als wij s,ochtends op stal kwamen stond Ome Flip met zijn emmer te klotsen en te schudden om het dan leeg te gooien op de mesthoop,dan was Flip zijn wc ,alles op de emmer,hij had geen riool.
Tante Truus deed de boxen verhuur en het met afgewerkte olie vaak de buiten boxen op haar manier en in een bontjas,peuk in de mond te verfen.
Waren het niet de kleuren van Jan van den Berg ??.
Stal Dubbel R had ook nog volgend mij Gratia Sylvia.
Voor Van Harlingen heb ik nog een paar koersen gewonnen met Edelvalk S,zijn andere paarden waren o.a Elfine,danny kay,Idylle Miss,Gay,Gento,Halida,Halomic.Henny.
Tante Truus deed de boxen verhuur en het met afgewerkte olie vaak de buiten boxen op haar manier en in een bontjas,peuk in de mond te verfen.
Voor Van Harlingen heb ik nog een paar koersen gewonnen met Edelvalk S,zijn andere paarden waren o.a Elfine,danny kay,Idylle Miss,Gay,Gento,Halida,Halomic.Henny.
-
Dolf Rieken
- Professional
Leuk dat Guus in dit verhaal Zephyr Magowan aan haalt, dat was het paard van mijn buurman F.J. van Rijn die mij op Duindigt heeft gebracht.
Hij verteld het in feite te netjes in dit stukje omdat hij eigenlijk zo gek op dit paard was en daarom de eigenaar adviseerde om hem bij een hardere trainer te brengen omdat hij dat zelf niet over zijn hart kon krijgen.
De eerste keer uit bij Th.Kooyman won hij gelijk en heeft nog wel wat verdiend maar is uiteindelijk toch weer bij Guus teruggekomen en heeft toen nog zijn record gelopen.
Hij won 2x de Zilveren Tulp op de kortebaan van Lisse en daarbij klopte op één van die edities 4 paarden van Jan Wagenaar toen dacht ik dat de oude Wagenaar ontplofte
Hij verteld het in feite te netjes in dit stukje omdat hij eigenlijk zo gek op dit paard was en daarom de eigenaar adviseerde om hem bij een hardere trainer te brengen omdat hij dat zelf niet over zijn hart kon krijgen.
De eerste keer uit bij Th.Kooyman won hij gelijk en heeft nog wel wat verdiend maar is uiteindelijk toch weer bij Guus teruggekomen en heeft toen nog zijn record gelopen.
Hij won 2x de Zilveren Tulp op de kortebaan van Lisse en daarbij klopte op één van die edities 4 paarden van Jan Wagenaar toen dacht ik dat de oude Wagenaar ontplofte
-
Dolf Rieken
- Professional
Van H,Yolige Miss, Browny H, Broncho Hanover kan ik me ook nog herinneren, geel met zwarte mouwen tochjelliep schreef: 09 apr 2023, 23:18 Als wij s,ochtends op stal kwamen stond Ome Flip met zijn emmer te klotsen en te schudden om het dan leeg te gooien op de mesthoop,dan was Flip zijn wc ,alles op de emmer,hij had geen riool.